
Με μια ανοιχτή επιστολή η ιστορικός Ανθή Παπαναθασίου παραθέτει τους λόγους για τους οποίους ο Δήμος πρέπει άμεσα να διορθώσει την αστοχία στο λογότυπο με τη μη αναγραφή του «ΙΕΡΗ ΠΟΛΗ».
«Η υπεράσπιση αυτής της λέξης, προσδιορίζεται από την βασική αναγνώριση ότι σε όλη τη γη, τρεις είναι οι παγκόσμια αναγνωρισμένες Ιερές Πόλεις. Η Μέκκα, τα Ιεροσόλυμα και το Μεσολόγγι. Από αυτές, στις δύο πρώτες, η ιερότητα απορρέει από τη θρησκεία», αναφέρει η κα Παπαθανασίου στην επιστολή Περί Λογοτύπου Επετείου Εξόδου.
«Το Μεσολόγγι, είναι μοναδική παγκοσμίως περίπτωση πόλης, που περιεβλήθη από θειώδη ιδεατότητα, μέσα από την ανθρώπινη πράξη, την οποία οργάνωσε η ανώτερη ανθρώπινη σκέψη», επισημαίνει.
Η ακόλουθη επιστολή της κυρίας Παπαθανασίου κοινοποιήθηκε στην κυρία Λίνα Μενδώνη, στην κυρία Ολυμπία Βικάτου, στον κύριο Σταμάτη Κριμιζή, στον κύριο Νίκο Αλιάγα, στις ιστορικές συλλογικότητες της Ιεράς Πόλεως του Μεσολογγίου και στον τοπικό Τύπο.
Η κυρία Παπαθανασίου με καταγωγή από το Θέρμο, είναι μια σημαντική ιστορικός με σπουδαίο έργο, είναι συγγραφέας του βιβλίου «Ντοβαίοι καπεταναίοι του ζυγού» και έχει εργαστεί ιδιαίτερα με τις πολιορκίες Μεσολογγίου και την ηρωική θυσία των Ελεύθερων Πολιορκημένων.
Ακολουθεί η επιστολή:
Αξιότιμοι κύριοι.
Μετά από την άξια επαίνου, προφορική ανακοίνωση του Δημάρχου Μεσολογγίου, την οποία και δι’ επισήμου εγγράφου αναμένουμε, περί αλλαγής τού Λογοτύπου, μία αναγκαιότητα που υπερασπίστηκαν δίκαια οι πολίτες του Μεσολογγίου με την ευαισθησία τους και στα πλαίσια της συμμετοχικής διαδικασίας, φρονώ ότι αυτή η αλλαγή θα πρέπει να φέρει την σφραγίδα της Ιερής Πόλεως του Μεσολογγίου, ήτοι:
- Το νέο Λογότυπο, να προκύψει με πρόσκληση – διαγωνισμό στις μεγάλες σχολές Καλών Τεχνών όλων των χωρών του κόσμου, προεξάρχουσας φυσικά της Ελλάδος.
Αυτό υπαγορεύεται αφ’ ενός από το γεγονός ότι το Μεσολόγγι στην ιστορία του, ήταν απόλυτα ανοιγμένο στον πλατύ ορίζοντα του κόσμου και οργάνωσε τις δυνατότητές του μέσα από την διαρκή εξωτερίκευση (ναυτοσύνη, διαμετακομιστικό εμπόριο, πνευματικός πολιτισμός), αφετέρου από την προηγηθείσα επιλογή το 1926 των μεγάλων Παλαμά, Βλαχογιάννη και Δροσίνη, των τότε πνευματικών ηγετών της Επιτροπής, που για το λογότυπο της εκατονταετηρίδας, απευθύνθηκαν στον τότε διευθυντή της Σχολής Καλών Τεχνών, Γιώργο Ιακωβίδη, ο οποίος υπέδειξε προς τούτο τον ζωγράφο Δημήτριο Μπισκίνη. Το παράδειγμα τούτο δημιουργεί ηθική δέσμευση και πρέπει να ορίζει και την επιλογή μας στο νυν.
Άλλωστε η φερεγγυότητα αιτείται την σταθερή μας εικόνα και συμπεριφορά.
Η ενέργεια αυτή της παγκόσμιας συμμετοχής για την απόδοση του λογοτύπου, θα αποτελέσει και την πρώτη πράξη εξωτερίκευσης, που είναι το κυρίαρχο ζητούμενο των εορτών του Επετειακού χρόνου, ενώ επιβάλλεται από το γεγονός ότι το Μεσολόγγι για το ηθικό του μέγεθος, είναι γνωστό και λειτουργεί σαν διαρκής διδαχή για την παγκόσμια κοινότητα. Παντού διδάσκονται την ιστορία του. Σήμερα αυτό είναι το πρώτο άνοιγμα της πόλης και πράξη σοβαρή ουσιαστικής επικοινωνίας και κοινωνίας, που οργανώνει τη εικόνα ενός ανώτερου πολιτισμού των σχέσεων μεταξύ των λαών. Η πρόσκληση θα πρέπει να συνοδεύεται από ποσότητα ορθώς συγκροτημένου ιστορικού επεξηγηματικού των γεγονότων και των συμβόλων λόγου και ανάλογες ακολούθως ενέργειες. Δηλαδή σύσταση κριτικής επιτροπής από ουσιαστικά πνευματικούς ανθρώπους της τέχνης και των γραμμάτων, που δυστυχώς ελάχιστους πλέον διαθέτει η χώρα μας, και μετά την επιλογή του αρίστου Λογοτύπου, ακόμη και δια ψηφοφορίας, ο Δήμος, θα πρέπει, ως ευχαριστία και ευγενική χειρονομία να συγκροτήσει ένα πολυτελές βιβλίο – λεύκωμα με τα Λογότυπα όλων των συμμετοχών, το οποίο θα παρουσιάσει πανηγυρικά και θα σταλεί και θα εγγραφεί στην ιστορία των σχολών και των χωρών τους, ως αναμνηστικό και δεσμός της Ιερής Πόλεως του Μεσολογγίου με αυτές, εις το διηνεκές.
Και φυσικά θα εγγραφεί και στην ιστορία της πόλης μας.
Στον Επετειακό χρόνο το Μεσολόγγι πρέπει να προβάλει τη σημασία του στην παγκόσμια κοινότητα ως διδαχή. Ο Επετειακός χρόνος ας εγκαινιαστεί με την πράξη αυτή, που είναι και το νόημά του.
Η ιστορία που έγραψε το Μεσολόγγι ανήκει στην παγκόσμια κοινότητα.
Άλλωστε δεν χρειάζονται πολλές ενέργειες. Λίγες, λαμπρές, ουσιαστικές και αυθεντικές.
- Το λογότυπο εδώ, για να θεωρείται της πόλης τού Μεσολογγίου, ΠΡΕΠΕΙ απαραίτητα και δίκαια επισημάνθηκε από όλους τους πολίτες, να φέρει την λέξη ΙΕΡΗ.
Η υπεράσπιση αυτής της λέξης, προσδιορίζεται από την βασική αναγνώριση ότι σε όλη τη γη, τρεις είναι οι παγκόσμια αναγνωρισμένες Ιερές Πόλεις. Η Μέκκα, τα Ιεροσόλυμα και το Μεσολόγγι. Από αυτές, στις δύο πρώτες, η ιερότητα απορρέει από τη θρησκεία.
Το Μεσολόγγι, είναι μοναδική παγκοσμίως περίπτωση πόλης, που περιεβλήθη από θειώδη ιδεατότητα, μέσα από την ανθρώπινη πράξη, την οποία οργάνωσε η ανώτερη ανθρώπινη σκέψη.
Ο Αγώνας του Ανθρώπου για Ελευθερία, οργανώνει εδώ, τη συνθήκη – κατάσταση – ιδιότητα της Ιερότητας.
Εξ αυτού, το Μεσολόγγι είναι η Πόλη – Σύμβολο για την Παγκόσμια Κοινότητα.
Η Θυσία του διαμόρφωσε τον Παγκόσμιο Κανόνα για την ανθρώπινη αξιοπρέπεια.
- Είναι απαραίτητο η λέξη αυτή να ενδύεται τα σύμβολά της, δηλαδή τον Σταυρό, την Ελληνική Σημαία και φυσικά τα φύλλα της δάφνης, αφού των Βαΐων αποφασίστηκε και έγινε η ΕΞΟΔΟΣ – πορεία στην Ελευθερία μας.
Το Λογότυπο είναι συμπυκνωμένο το νόημα της Ιερής Πόλης του Μεσολογγίου.
Με την διαβεβαίωση ότι πρωτίστως τιμά εσάς, αξιότιμοι υπεύθυνοι του Δήμου της Ιεράς Πόλεως του Μεσολογγίου αυτή η απόφαση τής αλλαγής λογοτύπου.
Μετά τιμής
Ανθή Παπαθανασίου, ιστορικός