Loading...

Γεφύρια Αιτωλικού: Η ιστορία πίσω από το σύγχρονο… γεφύρι της Άρτας


Μοιραστείτε το άρθρο...

Το «έγκλημα» επί Νομαρχίας Δημ. Σταμάτη, η «εγκληματική» καθυστέρηση της πρώην Αντιπεριφερειάρχη Χριστίνας Σταρακά, ο καθοριστικός ρόλος ενός Βουλευτή… Λάρισας, ο… Γιώργος Παπανδρέου και τα «λεφτά υπάρχουν» για μελέτη 90.000 ΜΟΝΟ για τα ανατολικά γεφύρια!

Το iAitoloakarnania.gr σας παρουσιάζει ένα σύντομο ιστορικό της τελευταίας εικοσαετίας για τα ιστορικά μνημεία του Αιτωλικού, τα γεφύρια, των οποίων η επικινδυνότητα επανήλθε στο φως της επικαιρότητας χάρη στην ερώτηση του Βουλευτή Λάρισας Κυριάκου Βελόπουλου στις 9 Δεκεμβρίου 2019 προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών.

Παρά το γεγονός ότι από το 2015 η πρώην Περιφερειακή Αρχή έβαλε τα θεμέλια για τη μερική αποκατάσταση τοπικών βλαβών, οι χρονοβόρες διαδικασίες και οι λάθος χειρισμοί δεν απέδωσαν ποτέ καρπούς, με αποτέλεσμα να φτάσουμε στις 9 Δεκεμβρίου 2019 με τον Βουλευτή Λάρισας Κυριάκο Βελόπουλο να παίζει καθοριστικό ρόλο στην επανεκκίνηση της διαδικασίας με την ερώτησή του για τον κίνδυνο κατάρρευσης των ιστορικών γεφυριών.

Το γεγονός αυτό προκάλεσε το ενδιαφέρον του Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδος Νεκτάριου Φαρμάκη, ο οποίος έθεσε ως προτεραιότητα την άμεση επανεκκίνηση των διαδικασιών και “εξουσιοδότησε” τον Αντιπεριφερειάρχη Έργων & Υποδομών Αθανάσιο Μαυρομμάτη να προχωρήσει το θέμα. Έτσι, τον Ιανουάριο του 2020 κλιμάκιο των τεχνικών υπηρεσιών της περιφέρειας έκανε επιτόπια επίσκεψη και μια εβδομάδα μετά στις 27 Ιανουαρίου πραγματοποιήθηκε στα γραφεία της Περιφέρειας στο Μεσολόγγι σύσκεψη παρουσία του Αντιπεριφερειάρχη και του προϊσταμένου της Εφορείας Νεότερων Μνημείων, Γεωργίου Παπανδρέου με θέμα συζήτησης την υφιστάμενη κατάσταση των γεφυριών και τον προγραμματισμό παρεμβάσεων.

Θα χρειαστεί να περάσει σχεδόν ένας χρόνος για να φτάσουμε στις 28 Δεκεμβρίου 2020, συνεδρίασε η Οικονομική Επιτροπή και στο 12ο θέμα ημερήσιας διάταξης αποφασίστηκε ομόφωνα η έγκριση λύσης της από 17-10-2016 υπογραφείσας Προγραμματικής Σύμβασης λόγω παρέλευσης της προθεσμίας υλοποίησης, έληξε στις 17/10/2018 μετά από τραγικούς χειρισμούς της προηγούμενης Περιφερειακής Αρχής και διότι όπως τονίζει η Υπηρεσία “οι εργασίες αυτές κρίνονται πολύ δύσκολο να εφαρμοστούν λόγω του θαλάσσιου περιβάλλοντος, όπως και αμφίβολο κρίνεται και το τελικό αποτέλεσμα λόγω του μικρού ποσού“.

Επιπλέον στο 13ο θέμα ημερήσιας διάταξης αποφασίστηκε ομόφωνα η προένταξη του έργου προϋπολογισμού πλέον 90.000,00€ που αφορά την εκπόνηση όλων των αναγκαίων μελετών (στατικές, γεωτεχνικές, γεωτρήσεις, αποκατάστασης κλπ.) κατόπιν πρότασης της Υπηρεσίας Νεωτέρων Μνημείων και του προϊσταμένου Γιώργου Παπανδρέου να αυξηθεί το μπάτζετ από 50 χιλ. σε 90χιλ. ευρώ για το εύρος των αναγκαίων εργασιών, συνυπολογίζοντας και την αυξημένη δυσκολία λόγω της θέσης του έργου.

Το ιστορικό

Στο περιοδικό «Τα Αιτωλικά» ο συντάκτης Σύρος Κοτσάφτης σε ένα ιστορικό αφιέρωμα για τα γεφύρια αναφέρει ότι στα μέσα της δεκαετίας ’00 μετά από κακές και άτεχνες παρεμβάσεις της τότε Νομαρχίας επί Δημήτρη Σταμάτη, μια τσιµεντένια τετράγωνη «καµπούρα» στην άκρη του Ανατολικού Γεφυριού προκάλεσε µεγάλη ζηµιά στην υποδοµή, την στατική και την αρχιτεκτονική του εικόνα και θέτοντάς το σε κίνδυνο κατάρρευσης.

Σύμφωνα με τα γραφόμενα του κ. Κοτσάφτη: “Το 2008 και µετά από ζηµιές που σηµειώνονται στο ανατολικό γεφύρι λόγω του έργου της Νοµαρχίας και της ανεξέλεγκτης διέλευσης βαρέων οχηµάτων προβαίνουµε µε την Πολιτιστική Εταιρεία «Αιτωλικό εν Πολιτισµώ» σε νέες παρεµβάσεις στο ΥΠ.ΠΟ. µε αποτέλεσµα να αποσταλεί έγγραφο προς την αρµόδια 2η Εφορία Πατρών. Η Εφορία στέλνει µηχανικούς της υπηρεσίας της και διενεργούν αυτοψία στα γεφύρια. Οι µηχανικοί παρατηρούν και καταγράφουν όλες τις ζηµιές από την διέλευση των βαρέων οχηµάτων και τελικά η Υπηρεσία προτείνει και αποφασίζεται η απαγόρευση διέλευσής τους από τα γεφύρια αλλά και η επιβολή υποχρεωτικής απόστασης περίπου 15 µέτρων ανάµεσα στα ελαφρότερου βάρους αυτοκίνητα που διέρχονται από τα γεφύρια. Η απαγόρευση αυτή ισχύει ακόµη και σήµερα”.

Και τα δυτικά γεφύρια;;;

Εικόνα από φθορές στα δυτικά γεφύρια

Στις πρώτες ημέρες του 2021, σχεδόν μια εικοσαετία μετά, παρατηρείται μια ιδιαίτερη κινητικότητα που αφορά όμως κυρίως τα ανατολικά γεφύρια. Το γεγονός αυτό δεν περνά απαρατήρητο από πολλούς πολίτες που εκφράζουν την αγωνία τους και για τα δυτικά γεφύρια τα οποία βρίσκονται ίσως σε χειρότερη κατάσταση από τα ανατολικά. Στο etoliko.gr, ο Σπύρος Σταράμος σε άρθρο του αναφέρει μεταξύ άλλων «Δεν θα πω για τις πλαϊνές πέτρες που έχουν απομακρυνθεί από τις θέσεις τους και βρίσκονται στο βυθό της λιμνοθάλασσας, στα δυτικά γιοφύρια» (φωτο).

Τα δυτικά γεφύρια βρίσκονται εκτός πλάνων παρά το γεγονός ότι σε δημόσια ανάρτηση του ο αρμόδιος Αντιπεριφερειάρχης Αθανάσιου Μαυρομμάτης κάνει λόγο για λύση γενικά στα γεφύρια του νησιού: «…Μετά από συντονισμένες προσπάθειες του Περιφερειάρχη και των Τεχνικών υπηρεσιών εγκρίθηκε η διάθεση 90.000 ευρώ για την ΑΜΕΣΗ υλοποίηση μελετών για την κατάσταση που βρίσκονται τα γεφύρια του Αιτωλικού αλλά και προτάσεων για την αποκατάσταση τους…».

Ας ελπίσουμε ότι θα γίνει τουλάχιστον η αρχή με τα ανατολικά γεφύρια και θα υπάρξει συνέχεια με τα δυτικά γεφύρια, ομοίως μια σημαντική πύλη του Αιτωλικού προς τις Οινιάδες και το Ξηρόμερο. Πρέπει όμως να γίνουν γρήγορες ενέργειες διότι τα Γεφύρια του Αιτωλικού εκπέμπουν SOS, υποφέρουν από την καθημερινή επιβάρυνση βαρέων οχημάτων, επηρεάζουν αρνητικά τη λειτουργία του οικοσυστήματος της λιμνοθάλασσας, θέτουν σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές, αλλά και τα ίδια τα μοναδικά στοιχεία νεότερης πολιτιστικής και αρχιτεκτονικής κληρονομιάς του τόπου μας.

Ανατολικά Γεφύρια | Photo Credits: Βασιλική Σουλέ
Ανατολικά Γεφύρια | Photo Credits: Βασιλική Σουλέ
Δυτικά Γεφύρια
Δυτικά Γεφύρια | Photo Credits: Νίκος Γεωργίου




Μοιραστείτε το άρθρο...
Ετικέτες: #

Newsroom

Σκοπός μας είναι η προβολή και ανάδειξη της ιστορικής κληρονομιάς, του περιβαλλοντικού πλούτου καθώς και της πολιτιστικής και πολιτισμικής παράδοσής μας. Στόχος μας είναι η ενημέρωση των επισκεπτών και η έμπρακτη συμβολή ούτως ώστε ο νομός Αιτωλοακαρνανίας να γίνει ένας δημοφιλής τουριστικός προορισμός.
iAitoloakarnania

Φανταστικά τοπία, σπουδαία ιστορία, υπέροχοι άνθρωποι!