Το iAitoloakarnania.gr ανοίγει τον φάκελο του αεροδρομίου στο Άκτιο και σας παρουσιάζει το νέο επενδυτή, εστιάζει στο πρόγραμμά του και εξετάζει την πιθανή αναβάθμιση του νομού…
Έχουν ακουστεί διάφορα για την Fraport στην οποία έχει παραχωρηθεί το αεροδρόμιο του Ακτίου Αιτωλοακαρνανίας, αλλά και για την ανάπτυξή του, πράγμα που θα έχει πολλαπλά οφέλη για την ευρύτερη περιοχή.
Η περιφερειακή θυγατρική της στην Ελλάδα “Fraport Greece” βρίσκεται στην τελική ευθεία ενός διαπραγματευτικού μαραθωνίου. Μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου του 2017 αναμένεται να έχει αναλάβει και τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, εκ των οποίων του Άκτιου, όπως προβλέπει η σχετική συμφωνία με την ελληνική κυβέρνηση.
Βέβαια, η παραχώρηση των αεροδρομίων συνεχίζει να διχάζει τους πολίτες στην Ελλάδα. Κυρίως τα συνδικάτα βλέπουν με ιδιαίτερα κριτική διάθεση το ζήτημα, εκφράζοντας φόβους για μελλοντικές περικοπές και απολύσεις. Στον αντίποδα όμως η Fraport ανακοίνωσε το πρώτο κύμα 550 προσλήψεων, στο οποίο, σύμφωνα με ελληνικά μέσα, ανταποκρίθηκαν χιλιάδες ενδιαφερόμενοι.
Η Fraport φέρεται να έχει ήδη σχέδια για τα αναγκαία έργα υποδομής τα οποία δεν θα της επιτρέψουν, τουλάχιστον κατά την πρώτη χρονιά, να σημειώσει κέρδη στην Ελλάδα. Μάλιστα, σε μακροπρόθεσμη βάση θεωρείται μια αρκετά προσοδοφόρα επένδυση και εκτιμάται θα έχει πολλαπλά οφέλη για την οικονομία της Αιτωλοακαρνανίας.
Το πλάνο για το Άκτιο
Αρχικά, το project plan της Fraport για το αεροδρόμιο του Ακτίου προβλέπει τη διαπλάτυνση του διαδρόμου κατά 75 μέτρα και την επέκταση του τερματικού σταθμού κατά 4 στρέμματα.
Το αεροδρόμιο θα διαθέτει ειδική ομάδα διαχείρισης, που θα είναι εξειδικευμένη στη λειτουργία και στα τεχνικά θέματα των αεροδρομίων, με επικεφαλής διευθυντή αεροδρομίου, ο οποίος θα έχει την πλήρη ευθύνη και θα ενεργεί ως εκπρόσωπος της κοινοπραξίας απέναντι στις τοπικές αρχές.
Για την απρόσκοπτη λειτουργία του αεροδρομίου σε 24ωρη βάση θα υπάρχουν δύο διευθυντές επιχειρήσεων ανά βάρδια, οι οποίοι θα είναι και αναπληρωτές διευθυντές αεροδρομίου.
Επίσης, θα υπάρχει ομάδα τεχνικών και μηχανικών σε ετοιμότητα επί τόπου. Εξωτερικοί συνεργάτες ή τρίτοι θα αναλάβουν υπηρεσίες διάσωσης και πυρόσβεσης, ασφαλείας, εξυπηρέτησης εδάφους, ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας κτλ.
Η κοινοπραξία, σύμφωνα με πληροφορίες, θα βασιστεί στους υφιστάμενους εργαζομένους της ΥΠΑ και στις ικανότητές τους, καθώς θεωρεί ότι εκτελούν εξαιρετική δουλειά σε δύσκολο περιβάλλον.
To deal και οι όροι
Το τίμημα που θα καταβάλει η Fraport ανέρχεται σε 1,23 δισ. ευρώ και αφορά παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων (Θεσσαλονίκης, της Κέρκυρας, των Χανίων, της Κεφαλλονιάς, της Ζακύνθου, του Ακτίου, της Καβάλας, της Ρόδου, της Κω, της Σάμου, της Μυτιλήνης, της Μυκόνου, της Σαντορίνης και της Σκιάθου) για 40+10 χρόνια με ετήσιο μίσθωμα 22,9 εκατ. ευρώ κατ’ έτος, ποσοστό 25% από τα από τα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων έσοδα και τέλη υπέρ ΥΠΑ, που φτάνουν 1,2 δισ. ευρώ για όλη την περίοδο της παραχώρησης.
Παράλληλα, η κοινοπραξία έχει δεσμευτεί για επενδύσεις 330 εκατ. στην πρώτη τετραετία και συνολικά 1,4 δισ. ευρώ για τις επόμενες τέσσερις δεκαετίες.
Κύριος μέτοχος της εισηγμένης Fraport είναι το γερμανικό ομόσπονδο κρατίδιο της Έσης (31,35%), ενώ ακολουθούν το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο της Έσης (20,2%), η αεροπορική εταιρεία Lufthansa (8,45%) και η αυστραλιανή επενδυτική εταιρεία Rare Infrastructure Limited.
Για το ΦΕΚ πατήστε εδώ
Ποια είναι η Fraport;
Η Fraport είναι η ιδιοκτήτρια εταιρία και manager του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης, του μεγαλύτερου αεροδρομίου της Γερμανίας και ενός από τα μεγαλύτερα στον κόσμο. Όπως διαβάζουμε στην επίσημη ιστοσελίδα της πρόκειται για μια εταιρία με μακρά παράδοση και ιστορία που ξεκινά από το 1924, όταν και ιδρύθηκε η εταιρίας Südwestdeutsche Luftverkehrs AG (Αερολιμένας νοτιοδυτικής Γερμανίας). Αρχικά, το αεροδρόμιο λειτούργησε στο Rebstock, πριν μεταφερθεί στην περιοχή του Rhein-Main όπου βρίσκεται μέχρι και σήμερα, το 1936.
Φυσικά δεν είναι η πρώτη φορά που η Fraport επεκτείνεται εκτός γερμανικών συνόρων, αφού ήδη έχει στον έλεγχό της 11 αεροδρόμια σε Αμερική, Ευρώπη, Αφρική και Ασία και συμμετέχει με πλειοψηφικά πακέτα και μετοχές σε πολλά ακόμη. Επιπλέον, το ίδιο το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης επεκτάθηκε θεαματικά μέσα στις δεκαετίες, ώστε να αποτελεί σήμερα το μεγαλύτερο στη χώρα και ένα από τα μεγαλύτερα στον κόσμο.
Αυτή φυσικά η επέκταση δεν ήρθε χωρίς εντάσεις, αφού η διοίκηση της εταιρίας, σε συνεργασία με πολιτικούς του κρατιδίου της Έσσης αγνόησαν την επίπτωση που θα είχε η ανάπτυξη του αεροδρομίου στους κατοίκους της γύρω περιοχής. Από το 2011, οι διαμαρτυρίες για τον τέταρτο αεροδιάδρομο ήταν έντονες. Οι άνθρωποι που διαμένουν στην περιοχή ανέφεραν στα γερμανικά ΜΜΕ πως δεν φαντάζονταν ποτέ πως ο θόρυβος θα ήταν τόσο έντονος.
O χάρτης με τα αεροδρόμιο των οποίων την κυριότητα έχει στο 100% η Fraport
Το Συμβούλιο
Η Fraport ως εισηγμένη στο χρηματιστήριο διοικείται από ένα εποπτικό συμβούλιο, το οποίο και είναι υπεύθυνο για την επιχειρηματική ανάπτυξη και τη στρατηγική της.
Το συμβούλιο απαρτίζουν, όπως διαβάζουμε:
– Τρεις εκπρόσωποι του ομοσπονδιακού κράτους της Έσσης
– Δύο εκπρόσωποι της πόλης της Φρανκφούρτης
– Ένας εκπρόσωπος της Κεντρικής Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας
– Τέσσερις ιδιώτες μέτοχοι
– 10 εκπρόσωποι των εργαζομένων
Η ιστορία
Η εταιρία ξεκίνησε να σημειώνει εντυπωσιακή άνοδο κατά τη διάρκεια της ναζιστικής Γερμανίας, το 1936, όταν και το αεροδρόμιο μεταφέρθηκε στο Rhein-Main. Αποτελούσε από τότε το δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο στη χώρα, μετά το αγαπημένο του Χίτλερ Tempelhof στο Βερολίνο, ενώ υπήρξε και η μεγαλύτερη βάση για τα δύο μεγαλύτερα γερμανικά Ζέπελιν, που διεξήγαγαν δρομολόγια συνδέοντας ακόμη και την Ευρώπη με την Αμερική. Οι μεταφορές με τα μεγαλοπρεπή αερόστατα θα συνεχίζονταν απρόσκοπτα αν δεν συνέβαινε το τραγικό δυστύχημα του LZ 127 Graf Zeppelin Hindenburg το Μάιο του 1937 στο Λέικχερστ της Αμερικής.
To Hinderburg τυλίχτηκε στις φλόγες και συνετρίβη κοστίζοντας τη ζωή σε 36 επιβάτες και πλήρωμα. Το δυστύχημα πάγωσε τα σχέδια ανάπτυξης των δρομολογίων, ενώ η άκατος του Ζέπελιν επεστράφη στη Γερμανία και χρησιμοποιήθηκε από το Ράιχ για την κατασκευή στρατιωτικών αεροπλάνων.
Μετά την κήρυξη του Β’ Παγκοσμίου πολέμου, όλες οι ξένες αεροπορικές εταιρίες εγκατέλειψαν το αεροδρόμιο και ο έλεγχος της εναέριας κυκλοφορίας μεταβιβάστηκε στην στρατιωτική luftwaffe, που η ναζιστική κυβέρνηση χρησιμοποιούσε για τη διοίκηση της πολεμικής αεροπορίας. Στις 9 Μαΐου του 1940 από το αεροδρόμιο σηκώθηκαν βομβαρδιστικά με προορισμό τη Γαλλία, ενώ από τον Αύγουστο ως και το Νοέμβριο του 1944, κοντά στις εγκαταστάσεις του χτίστηκε στρατόπεδο συγκέντρωσης, με Εβραίες φυλακισμένες να εξαναγκάζονται σε εργασία στον αερολιμένα.
Οι συμμαχικές δυνάμεις κατέστρεψαν τους αεροδιαδρόμους του λίγο αργότερα, με την αμερικανική δύναμη να αναλαμβάνει τον έλεγχο του το Μάρτιο του 1945. Ο αμερικανικός στρατός έχτισε έναν νέο προσωρινό αεροδιάδρομο, ενώ μέρος των εγκαταστάσεων χρησιμοποιήθηκε αμέσως μετά τον πόλεμο ως αμερικανική βάση.
Ήδη από το 1952 το αεροδρόμιο είχε ξαναβρεί το ρυθμό του, επιστρέφοντας φυσικά σε υπηρεσίες πολιτικής αεροπορίας και εξυπηρετώντας περισσότερους από 500.000 επιβάτες. Σήμερα το αεροδρόμιο εξυπηρετεί 107 αεροπορικές εταιρίες από όλο τον κόσμο, οι οποίες πετούν προς 111 προορισμούς ανά την υφήλιο. Καθημερινά υπολογίζεται πως διεξάγονται 1.365 πτήσεις με τους επιβάτες που περνούν από το αεροδρόμιο να αγγίζουν τους 59,6 εκατ. ετησίως σύμφωνα με στατιστικές του 2013.
Η συνεργασία με τον Δήμο και την Περιφέρεια
Σε γόνιμο κλίμα πραγματοποιήθηκε στις 9/11/2016 στην Αθήνα η συνάντηση στελεχών της Fraport στην οποία έχει παραχωρηθεί το Αεροδρόμιο του Ακτίου Αιτωλοακαρνανίας, με τον Δήμαρχο Ακτίου-Βόνιτσας Γιώργο Αποστολάκη και την Αντιπεριφερειάρχη Χριστίνα Σταρακά στο πλαίσιο της έναρξης λειτουργίας του αεροδρομίου για την περαιτέρω ανάπτυξή του, πράγμα που θα έχει πολλαπλά οφέλη για την ευρύτερη περιοχή.
Η συνάντηση αυτή έγινε στα κεντρικά γραφεία της Fraport και είναι η δεύτερη μιας και η πρώτη είχε γίνει στην Βόνιτσα στις 8/4/2016.
Στην σχετική ανακοίνωση του Δήμου Ακτίου-Βόνιτσας αναφέρεται:
«Το ενδιαφέρον που δείχνει ο Δήμος Ακτίου-Βόνιτσας είναι μεγάλο γιατί υπάρχουν υψηλές προσδοκίες από το Αεροδρόμιο του Ακτίου, που συνδέονται με την γενικότερη ανάπτυξη της περιοχής.
Στην συνάντηση συζήτηση για το Αεροδρόμιο του Ακτίου της κοινοπραξίας FRAPORT που έχει πάρει 14 αεροδρόμια στην Ελλάδα έλαβαν μέρος τα παρακάτω στελέχη:
O κος Κώστας Παπακωνσταντίνου Διευθυντικό στέλεχος Fraport Greece,o κος Alexander Zinell Διευθύνων Σύμβουλος Fraport Greece & κος Bernd-Andreas Becker Chief Master Planner Fraport Greece.
Η συνάντηση ήταν σε καλό κλίμα, με επίκεντρο πάντα την λειτουργία του αεροδρομίου που σύμφωνα με τα στοιχεία αναδεικνύεται σε ένα από τα κορυφαία περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας.
Συζητήθηκαν και δρομολογούνται πολλά θέματα και προτάσεις που είχαν γίνει κατά το παρελθόν, μιας και η Fraport έχει μεγάλη εμπειρία και τεχνογνωσία, αφού διαχειρίζεται με εξαιρετική επιτυχία πολλά αεροδρόμια παγκοσμίως.
Η αμέσως επόμενη κίνηση είναι η πραγματοποίηση μιας ενημερωτικής συνάντησης, στο Δήμο Ακτίου -Βόνιτσας μέχρι το Μάιο των στελεχών της κοινοπραξίας με τους φορείς αλλά και τους πολίτες που θα αφορά στο πρόγραμμα βελτίωσης των εγκαταστάσεων και της αναβάθμισης των υπηρεσιών στο Άκτιο.
Επίσης αποφασίστηκε η προσέγγιση και ενημέρωση και άλλων εταιρειών για δρομολόγια έτσι ώστε να λειτουργεί ανταγωνιστικά με καλύτερες τιμές.
Απαραίτητη κρίθηκε η ενίσχυση του αστυνομικού τμήματος όπως και η αναβάθμιση της πυροσβεστικής. Επίσης η συνεργασία με τα επιμελητήρια (Αιτωλοακαρνανίας, Λευκάδας, Ηπείρου) για την καλύτερη τουριστική ενημέρωση και ανάπτυξη καθώς και η ποσόστωση στις προσλήψεις που θα γίνουν να αφορά σε ανέργους από την Αιτωλοακαρνανία και ειδικά την ευρύτερη περιοχή.
Χρήσιμες θα είναι και οι συμφωνίες για μεταφορές, συγκοινωνίες, ξεναγούς με επαγγελματίες από την Αιτ/νία, όπως και να υπάρχει αίθουσα προβολής τοπικών προϊόντων και τουριστικής ενημέρωσης, όπως και διάφορες τουριστικές καμπάνιες για την Αιτωλοακαρνανία στην οποία ανήκει το Αεροδρόμιο.
Κορυφαίας σημασίας κρίνεται και η συμφωνία για την δημιουργία ενός χώρου/μουσείου κοντά στο Αεροδρόμιο ώστε να αναδειχθεί το ιστορικό γεγονός της ναυμαχίας του Ακτίου (2 Σεπτεμβρίου 31 π.Χ.) με την τεράστιο παγκόσμιο αντίκτυπο.
Επίσης παρουσιάσθηκαν σχεδιαγράμματα του Αεροδρομίου που είναι ένα από τα καλύτερα περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας μιας και η Fraport θα επενδύσει πολλά εκατ. € για τη βελτίωση του αεροδρομίου άμεσα αλλά και στα επόμενα χρόνια, ενώ θα πραγματοποιηθούν επιπλέον επενδύσεις για συντήρηση και επισκευή, καθώς και για αύξηση της χωρητικότητας, με βάση την εξέλιξη της επιβατικής κίνησης.
Τέλος συμφώνησαν πως οι προσπάθειες θα είναι κοινές, μιας και από τις δύο πλευρές υπάρχει η διάθεση για συνεργασία, το κλίμα είναι εξαιρετικό και ο στόχος είναι η ανάπτυξη του αεροδρόμιου Ακτίου-Βόνιτσας ως κινητήριος μοχλός, με πολλαπλά οφέλη για την περιοχή μας και τους κατοίκους της.
Οι συναντήσεις πλέον θα γίνονται σε τακτά διαστήματα έτσι ώστε να δρομολογηθούν και να πραγματοποιηθούν όλες οι προαναφερόμενες συμφωνίες».
Το κέρδος της Αιτωλοακαρνανίας
Οι Γερμανοί πιστεύουν ότι το συγκεκριμένο αεροδρόμιο θα γίνει ο πυλώνας του τουρισμού για την Λευκάδα, την Αιτωλοακαρνανία και την Ήπειρο. Οι παραλίες, οι αρχαιολογικοί χώροι, καθώς και η ποικιλία τουριστικών αξιοθέατων αποτελούν το μήλο της έριδος για τους λάτρεις των πτήσεων και των ταξιδιών.
Αναμφίβολα, δεν είναι τυχαία η επένδυσή τους αφού η δυναμική που αναπτύσσει το αεροδρόμιο του Ακτίου είναι τεράστια, καθώς η κίνηση χρόνο με τον χρόνο αυξάνεται και τα στοιχεία δείχνουν ότι αποτελεί τον πυλώνα για την τουριστική ανάπτυξη και της Ηπείρου.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που διαθέτει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, φαίνεται ότι οι αφίξεις εξωτερικού στο Άκτιο έχουν «απογειωθεί», αλλά και αποτυπώνεται η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.
Το πιο εντυπωσιακό είναι ότι οι αφίξεις εξωτερικού ενός θερινού μήνα στο αεροδρόμιο του Ακτίου ισούνται με τις αφίξεις ολόκληρου του έτους που καταγράφονται στο αεροδρόμιο των Ιωαννίνων! Να σημειώσουμε ότι μόνο τον Ιούνιο και μόνο από το εξωτερικό οι αφίξεις που καταγράφονται στο αεροδρόμιο του Ακτίου ανέρχονται στις 40.755!
Το Άκτιο στην κυριολεξία εκτοξεύεται, παρότι δεν διαθέτει ούτε καν αξιοπρεπή αίθουσα και φυσικά η ιδιωτικοποίησή του δημιουργεί νέες προοπτικές, καθώς συνοδεύεται και από ένα μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα το οποίο αναμένεται να ανακοινωθεί σύντομα.
Τέλος, οι θέσεις εργασίας σε συνδυασμό με την κίνηση στην ευρύτερη περιοχή του Άκτιου θα δώσουν ζωτικής σημασίας ώθηση τόσο στην τοπική οικονομία, όσο και στην ανάδειξη της Αιτωλοακαρνανίας που θα αποκτήσει εύκολη πρόσβαση από το εξωτερικό.