Οι μετακινήσεις με ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι πλέον μία πραγματικότητα και οι περισσότεροι προσπαθούν να κάνουν την αρχή ξεκινώντας από ένα απλό ηλεκτρικό μέσο μετακίνησης σχετικά πιο φθηνό από το αυτοκίνητο, όπως είναι τα ηλεκτρικά ποδήλατα ή τα μηχανάκια. Από εκεί, ο καθένας μπορεί να δει τα οφέλη που μπορεί να έχει, όχι μόνο για τον εαυτόν του άλλα για το περιβάλλον και την υγεία των πολιτών.
Φανταστείτε μία πόλη γεμάτη πράσινο και καθαρό αέρα, χωρίς καυσαέρια. Η εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης στις πόλεις αποτελεί έναν κρίσιμο παράγοντα για τη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου. Σήμερα, γίνονται αρκετές προσπάθειες από πολλές ευρωπαϊκές χώρες για την ανάπτυξη υποδομών φόρτισης για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και μηχανάκια. Σε πολλά σημεία, υπάρχουν δημόσιοι φορτιστές που λειτουργούν και με την υποστήριξη φωτοβολταικών πάνελ. Οι εναλλακτικές μορφές ενέργειας βοηθάνε περισσότερο γιατί δεν υπάρχει εξάρτηση από ηλεκτρικό ρεύμα που παράγεται από φυσικό αέριο ή άλλα καύσιμα. Οι προσπάθειες για την ανάπτυξη σημείων φόρτισης, ακόμα και στα πιο απομακρυσμένα σημεία, με την υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών, δείχνουν ότι η ηλεκτροκίνηση θα συνεχίσει να παίζει καθοριστικό ρόλο στο αστικό περιβάλλον. Οι πόλεις στο μέλλον θα είναι πιο καθαρές, με λιγότερο θόρυβο, χάρη στην ηλεκτροκίνηση.
Η μετάβαση από ένα παραδοσιακό όχημα με συμβατικό κινητήρα σε ένα ηλεκτρικό, συμβάλλει στην μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2), στη μείωση της ηχορύπανσης και στην εξοικονόμηση ενεργειακών πόρων. Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι μια καινούργια ιδέα. Τα πρώτα ηλεκτρικά οχήματα εμφανίστηκαν στα τέλη του 19ου αιώνα, αλλά λόγω της ανάπτυξης των κινητήρων εσωτερικής καύσης, τα ηλεκτρικά οχήματα δεν ήταν σε θέση να ανταγωνιστούν τα συμβατικά, επειδή τότε το πετρέλαιο και η βενζίνη ήταν πολύ φθηνά και η τεχνολογία δεν βοηθούσε για την παραγωγή ενός βιώσιμου ηλεκτρικού οχήματος, που θα μπορούσε να υποστηριχθεί από τις εταιρείες της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ωστόσο, η αναγνώριση της κλιματικής αλλαγής και της μόλυνσης του περιβάλλοντος οδήγησαν στην αναβίωση της ηλεκτροκίνησης τις τελευταίες δεκαετίες, με την εξέλιξη των μπαταριών για την εύκολη και παρατεταμένη αποθήκευση ενέργειας για μεγαλύτερη αυτονομία και ευκολία.
Αρκετοί δήμοι κάνουν ήδη χρήση ηλεκτρονικών μέσων μαζικής μεταφοράς, όπως τραμ και ηλεκτρικού στόλου αστικών λεωφορείων. Σε πολλές πόλεις επίσης, υπάρχει ο θεσμός της κοινής χρήσης ηλεκτρικών αυτοκινήτων και ρομπότ ταξί. Η Νορβηγία αποτελεί πρότυπο, με το Όσλο να έχει έναν από τους μεγαλύτερους αριθμούς ηλεκτρικών οχημάτων ανά κάτοικο. Άλλες πόλεις, όπως το Λονδίνο και το Παρίσι, έχουν επίσης υιοθετήσει πολιτικές για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης μέσω φορολογικών κινήτρων και επιδοτήσεων, για όσους θέλουν να αγοράσουν ηλεκτρικά μηχανάκια ή αυτοκίνητα. Σε πολλά σημεία πλέον μπορεί κάποιος να βρει σταθμούς ταχείας φόρτισης (DC fast charging), που επιτρέπουν την πλήρη φόρτιση του οχήματος σε μισή ώρα.
Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση έχει και οικονομικές επιπτώσεις. Αρχικά, το κόστος αγοράς ενός ηλεκτρικού οχήματος μπορεί να είναι υψηλότερο από αυτό ενός παραδοσιακού οχήματος. Ωστόσο, το κόστος λειτουργίας και συντήρησης είναι συνήθως χαμηλότερο. Τα ηλεκτρικά οχήματα απαιτούν λιγότερη συντήρηση, γιατί έχουν λιγότερα μηχανικά μέρη, όπως φίλτρα λαδιού και συστήματα εξάτμισης. Επίσης, σε αρκετές χώρες, η τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας είναι χαμηλότερη από την τιμή των καυσίμων.