Από την επιστημονική ομάδα της ΕΛΕΠΑΠ Αγρινίου…
«Ως Εργοθεραπεία ορίζεται η επιστήμη που βοηθά τα άτομα να συμμετέχουν σε καθημερινά έργα που έχουν νόημα για εκείνα, ανεξάρτητα από την πάθηση ή την αναπηρία που αντιμετωπίζουν». (ΑΟΤΑ, 1994).
Τα καθημερινά έργα είναι τα ακόλουθα:
• Δραστηριότητες καθημερινής ζωής (σίτιση, ένδυση-απόδυση, προσωπική υγιεινή, τουαλέτα)
• Ύπνος
• Εκπαίδευση
• Παιχνίδι
• Κοινωνική συμμετοχή
• Ελεύθερος χρόνος.
Εάν παρατηρηθούν ελλείματα ή δυσκολίες στα παραπάνω έργα, θα πρέπει το άτομο ή ο γονέας να απευθυνθεί σε εργοθεραπευτή, ώστε να πραγματοποιηθεί μία εργοθεραπευτική αξιολόγηση. Μέσα από την αξιολόγηση, εξετάζονται και δυσλειτουργίες στην αισθητηριακή επεξεργασία, σε περίπτωση που παρατηρηθούν αισθητηριακά ζητήματα.
Τα ελλείμματα που υπάρχουν συνήθως στα έργα και τις δραστηριότητες, συνήθως προκύπτουν από τις δυσκολίες σε δεξιότητες. Οι ελλειμματικές δεξιότητες οφείλονται σε διαγνωστικές διαταραχές που παρουσιάζουν τα παιδιά όπως αυτισμός, νοητική στέρηση, αναπτυξιακή διαταραχή κινητικού συντονισμού, γενετικά σύνδρομα, αναπτυξιακές καθυστερήσεις, μαθησιακές δυσκολίες αλλά και έλλειψη αισθητικοκινητικών εμπειριών. Πιο συγκεκριμένα, μπορώ να απευθυνθώ σε έναν εργοθεραπευτή όταν:
• Το παιδί παρουσιάζει αναπτυξιακές καθυστερήσεις σε δεξιότητες και ορόσημα που θα έπρεπε να έχουν κατακτηθεί σύμφωνα με την χρονολογική του ηλικία
• Το παιδί παρουσιάζει σημαντικά ελλείματα σε λεπτούς χειρισμούς αντικειμένων και αποφεύγει δραστηριότητες που απαιτούν λεπτή κινητικότητα
• Το παιδί παρουσιάζει κακή ισορροπία καθώς και αδεξιότητα
• Το παιδί είναι σε συνεχή κίνηση, παρουσιάζει μειωμένη συγκέντρωση και αποσπάται πολύ εύκολα
• Το παιδί νιώθει ανασφάλεια όταν αφήνει τα πόδια από το έδαφος και προτιμά επίμονα και έντονα καθιστικά παιχνίδια
• Το παιδί εμφανίζει ευαισθησία σε αγγίγματα και ήχους και είναι ιδιαίτερα επιλεκτικό με το φαγητό
• Το παιδί δεν μπορεί να διαχειριστεί εύκολα τυχόν αλλαγές στην καθημερινότητα του
• Το παιδί δεν αλληλεπιδρά με συνομηλίκους και προτιμά μοναχικό και επαναλαμβανόμενο παιχνίδι.
Στην ΕΛΕΠΑΠ Αγρινίου, το εξειδικευμένο και έμπειρο προσωπικό είναι σε θέση να αναλάβει και να αναπτύξει τις δεξιότητες αυτές. Σε συνεργασία με την υπόλοιπη επιστημονική ομάδα που υπάρχει στον χώρο (φυσίατρος, παιδοψυχίατρος, ψυχολόγος, φυσικοθεραπευτής, λογοθεραπευτής, ειδικός παιδαγωγός και κοινωνικός λειτουργός), το παιδί καθώς και η οικογένεια καθοδηγούνται. Παράλληλα, το τμήμα της Εργοθεραπείας διαμορφώνει το εξατομικευμένο πρόγραμμα παρέμβασης του παιδιού.
Επίσης, το παιδί επαναξιολογείται ανά διαστήματα για να διαπιστώνεται η εξέλιξη του και να επαναπροσδιορίζονται οι στόχοι του, εφόσον κρίνεται αναγκαίο. Στόχος μας είναι μέσα από το παιχνίδι το παιδί να εμπιστευτεί, να αλληλεπιδράσει και να αγαπήσει το μάθημα και την παρέμβαση, ώστε να μπορέσει να εξελιχθεί, χωρίς να δυσκολεύεται σε μεγάλο βαθμό και να είναι αρνητικό.
Μέσα από την θετική επιβράβευση, την ενθάρρυνση και την παρότρυνση, το παιδί θέλει να πετύχει και να ανταποκριθεί. Οι απαιτήσεις μας όμως θα πρέπει να είναι εφικτές και μικρές ώστε να μην του δημιουργούμε άγχος και στρες. Είναι προτιμότερο να κατακτάμε βήμα βήμα τον οποιοδήποτε στόχο χωρίς πίεση, καθώς πρέπει να αναλογιστούμε και να σεβαστούμε πως το κάθε παιδί έχει την δική του προσωπικότητα και τον δικό του ρυθμό.
Οι Εργοθεραπεύτριες,
Τσούνη Σοφία
Σωτηρίου Αναστασία