
Εννέα μοχθηρά δόντια και δύο μυτερά αφτιά είναι τα χαρακτηριστικά της λούτρινης κούκλας Λαμπούμπου (Labubu), που προκαλεί φρενίτιδα στα πλάτη και τα μήκη της γης, με την κινεζική παιχνιδοβιομηχανία να μετρά κέρδη και επιρροή.
«Δεν αγοράζεις το Labubu, γίνεσαι το Labubu» γράφει η Χριστιάνα Στυλιανού στο Documento που κυκλοφορεί (21/9/25) για το κουκλάκι-φαινόμενο της νεοφιλελεύθερης εποχής μας, που «επισκέφτηκε» μέχρι και τον τάφο του Μαρξ. Δωμάτια παιδιών και ενηλίκων γεμίζουν με το πλασματάκι με τα μυτερά αυτιά, τα τεράστια γουρλωτά μάτια και το διαβολικό χαμόγελο, που εμφανίζεται παντού – σε μπρελόκ, τσάντες, ακόμα και αρώματα, με ορισμένα συλλεκτικά κομμάτια να φτάνουν σε εξωφρενικές τιμές χιλιάδων ευρώ. Με πάνω από 100 εκατ. ακολούθους σε Instagram και TikTok, τα Labubu έχουν μετατραπεί σε νέο αντικείμενο λατρείας.
Το άσχημο κουκλάκι μετέτρεψε τον κινεζικό όμιλο Pop Mart σε μία από τις πολυτιμότερες εταιρίες παιχνιδιών στον κόσμο, οδηγώντας σε πωλήσεις σχεδόν 2 δισ. δολαρίων και κεφαλαιοποίηση 40 δισ. δολαρίων, ξεπερνώντας τις ηγέτιδες δυνάμεις του χώρου Hasbro και Mattel.
Τα οικονομικά αποτελέσματα είναι αδιαμφισβήτητα, με τους αναλυτές να επισημαίνουν παράλληλα την ήπια δύναμη που επιδεικνύει η Κίνα με τα λούτρινα τερατάκια, τα οποία σαρώνουν στις προθήκες καταστημάτων της Δύσης από το Μιλάνο ως το Λος Αντζελες. Η δαιμονική φιγούρα είναι ήδη γνωστή από το 2015, όταν εμφανίστηκε για πρώτη φορά στη σειρά παιδικών ιστοριών «The Monsters» και είναι δημιουργία του σχεδιαστή Κέσινγκ Λουνγκ από το Χονγκ Κονγκ, ωστόσο στη συνέχεια επαναλανσαρίστηκε ως λούτρινη κούκλα από την Pop Mart.
Οι διασημότητες
«Είναι σαν μία παγκόσμια γλώσσα», δήλωσε στους «Financial Times» ο Τζέισον Γιου, διευθύνων σύμβουλος του ερευνητικού ομίλου Kantar Worldpanel. Η Λαμπούμπου εντάχθηκε στην ποπ κουλτούρα όταν μέλος του συγκροτήματος της K-pop Blackpink, η Ταϊλανδέζα Λίζα, εμφανίστηκε στα social media κρατώντας την ως αξεσουάρ, διακοσμώντας τσάντες Louis Vuitton.
Στη συνέχεια, η τραγουδίστρια Ριάνα φωτογραφήθηκε με μία Λαμπούμπου στην τσάντα της, επίσης Louis Vuitton, τον Φεβρουάριο, η influencer και επιχειρηματίας Κιμ Καρντάσιαν μοιράστηκε τη συλλογή της με τους ακολούθους της στο Instagram τον περασμένο Απρίλιο, ενώ τον επόμενο μήνα ο πρώην αρχηγός της εθνικής ομάδας ποδοσφαίρου της Αγγλίας, σερ Ντέιβιντ Μπέκαμ, ανέβασε επίσης στο Instagram τη φωτογραφία μιας Λαμπούμπου που του χάρισε η κόρη του, Χάρπερ.
Το μεγάλο κόλπο
Τη ζήτηση ενίσχυσε η πρακτική των blind boxes, των συσκευασιών που δεν δείχνουν ποιος χαρακτήρας Λαμπούμπου βρίσκεται μέσα, με τον αγοραστή να μαθαίνει το περιεχόμενο μόνο όταν ανοίξει το κουτί, γεγονός που οδηγεί σε επαναλαμβανόμενες αγορές και σε μία ακμάζουσα δευτερογενή αγορά, ιδιαίτερα μεταξύ των συλλεκτών.
Ενδεικτικό είναι το γεγονός πως η κούκλα πωλείται μεταξύ 18-50 δολαρίων, ωστόσο μία λούτρινη Λαμπούμπου, ύψους 1,20 μέτρων, δημοπρατήθηκε στα 170.000 δολάρια, ενώ ανθούν τόσο το παραεμπόριο όσο και τα «μαϊμού» προϊόντα. Τις τελευταίες εβδομάδες κατασχέθηκαν 70.000 ψεύτικες Λαμπούμπου από τους Κινέζους τελωνειακούς.
Παγκόσμια φρενίτιδα
Η Pop Mart κινείται επιθετικά και με εξωστρέφεια. Ηδη από το 2022 οι ιθύνοντες είχαν παραδεχτεί στους «Financial Times» ότι θέλουν να μιμηθούν τη Lego, πραγματοποιώντας το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων σε αγορές του εξωτερικού, όπως οι ΗΠΑ και η Ευρώπη. Η εταιρία λειτουργεί περισσότερα από 2.000 αυτόματα μηχανήματα και φυσικά καταστήματα σε 30 χώρες. Παράλληλα, το κρατικό κινεζικό πρακτορείο ειδήσεων Xinhua αναφέρει ότι τα Labubu «δείχνουν τη γοητεία της κινεζικής δημιουργικότητας, ποιότητας και πολιτισμού σε μια γλώσσα που ο κόσμος μπορεί να καταλάβει», δίνοντας παράλληλα σε όλους την ευκαιρία να δουν «την cool πλευρά της Κίνας».






